Áramlás II.

2013.03.10. 13:50 Bakos Bánk Tamás

Repülőszárny modellezése

Hozzávalók

  • sörös doboz (ebből lesz a szárny felületet)
  • kis fadarabok, csavarok (a kis fadarabokra dolgozzuk rá a sörös doboz palástját)
  • kis kocsi, amire a szárny felszerelhető (mi Lego-t használunk)
  • erős hajszárító, vagy porszívó, amivel fújni is lehet

Az elkészített eszköz

IMG_0147.JPG

A kísérlet leírása

Az elkészített szárnyat úgy rögzítsük a kocsira, hogy a szárny síkja merőleges legyen a kocsi hosszanti tengelyére. Fújjuk meg a hajszárítóval a szárnyat, a fújás iránya legyen párhuzamos a szárny síkjával. (Ne hátulról fújjuk a szárnyat!) Ha sikerült elég könnyűre építeni a szerkezet és elég erős a légáramlás, akkor a kocsi elindul.

Magyarázat

A jelenség az előző kísérletben leírt Bernoulli törvénnyel magyarázható. A szárny kiképzése olyan, hogy az a körülötte áramló levegőt az egyik (domború) oldalán felgyorsítja a homorú oldalhoz képest, tehát a gáz áramlási sebessége eltér a két oldalon. (A domború oldalon haladó gázrészecskéknek nagyobb utat kell megtenniük azonos idő alatt, mint a másik oldalon haladóknak) Az eltérő sebességgel áramló gázok miatt különböző nyomás alakul ki a szárny két oldalán, ez a nyomáskülönbség indítja el a kocsit. A domború oldalon lesz kisebb a nyomás, mivel ott nagyobb az áramlás sebessége.

Ettől repül a repülő? NEM! Ez is segíti, de a repülő szárnyak síkja nem párhuzamos a repülő mozgásából adódó légáramlással, hanem azzal valamilyen szöget zár be. A hajlásszögnek köszönhetően a szárny alatt áramló levegőrészecskék nekicsapódnak a szárny aljának így azt felfele tolják. A szárny felett pedig vákuum keletkezik, ahogy a szárny „eltolja” a levegőt, ami szívó hatást fejt ki.

videó

Szólj hozzá!

Címkék: kocsi szél

A bejegyzés trackback címe:

https://bakosbank.blog.hu/api/trackback/id/tr175125899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása