Repülőszárny modellezése
Hozzávalók
- sörös doboz (ebből lesz a szárny felületet)
- kis fadarabok, csavarok (a kis fadarabokra dolgozzuk rá a sörös doboz palástját)
- kis kocsi, amire a szárny felszerelhető (mi Lego-t használunk)
- erős hajszárító, vagy porszívó, amivel fújni is lehet
Az elkészített eszköz
A kísérlet leírása
Az elkészített szárnyat úgy rögzítsük a kocsira, hogy a szárny síkja merőleges legyen a kocsi hosszanti tengelyére. Fújjuk meg a hajszárítóval a szárnyat, a fújás iránya legyen párhuzamos a szárny síkjával. (Ne hátulról fújjuk a szárnyat!) Ha sikerült elég könnyűre építeni a szerkezet és elég erős a légáramlás, akkor a kocsi elindul.
Magyarázat
A jelenség az előző kísérletben leírt Bernoulli törvénnyel magyarázható. A szárny kiképzése olyan, hogy az a körülötte áramló levegőt az egyik (domború) oldalán felgyorsítja a homorú oldalhoz képest, tehát a gáz áramlási sebessége eltér a két oldalon. (A domború oldalon haladó gázrészecskéknek nagyobb utat kell megtenniük azonos idő alatt, mint a másik oldalon haladóknak) Az eltérő sebességgel áramló gázok miatt különböző nyomás alakul ki a szárny két oldalán, ez a nyomáskülönbség indítja el a kocsit. A domború oldalon lesz kisebb a nyomás, mivel ott nagyobb az áramlás sebessége.
Ettől repül a repülő? NEM! Ez is segíti, de a repülő szárnyak síkja nem párhuzamos a repülő mozgásából adódó légáramlással, hanem azzal valamilyen szöget zár be. A hajlásszögnek köszönhetően a szárny alatt áramló levegőrészecskék nekicsapódnak a szárny aljának így azt felfele tolják. A szárny felett pedig vákuum keletkezik, ahogy a szárny „eltolja” a levegőt, ami szívó hatást fejt ki.
videó